
Лех леха е интересна параша – парашата, която четем тази седмица. Това е парашата, с която започва еврейската история и в която Б-г казва на Авраам – Тръгни към Обетованата земя – процес, който 4000 години по-късно продължава да се развива. И затова и афтарата, част от ТаНаХа, която се чете като допълнение към тази параша, е насочена именно към този момент. Тя отново, както и в предишните седмици, е част от книгата на пророк Исая и започва с думите:
Не знаеш ли?
Не си ли чул?
Б-г, нашият Г-д, е от древността.
Създател на света от край до край.
Той не се измаря или изтощава.
Неговата мъдрост не може да бъде обхваната.
Написана почти половин хилядолетие след момента, в който Авраам следва завета на Б-г, и във време, в което еврейският народ е изправен пред огромна трагедия – вавилонското изгнаничество, можем лесно да разберем колко трудно е на хората да си се представят делото на Авраам. Това спокойно тръгване и следване на думите на Б-г без допълнителни въпроси и чудене.
Във времето на Исая – най-вероятно притиснати от събитията – хората често са си казвали, че тези неща звучат добре, но сега е по-добре. Че мъдростта на Б-г не обхваща модерните събития или че е остаряла, изморена, изтощена и има нужда от изпълване с друго съдържание.
Исая оставя това послание на своите съвременници, а за нас остават двете паралелни истории – за Авраам, който тръгва, без да пита защо; и на съвременниците на Исая, които се чудят накъде да тръгнат и питат защо.
И имаме тези два модела и смятам, че те са актуални и днес. Те ни казват, че в някои случаи можем да следваме директно и без чудене и отговори. Но в много други имаме нужда от напомняне, от изясняване и връщане към същността. Историята на Авраам е вдъхновяваща, но не може да съществува без съмненията на съвременниците на Исая. А той, Исая, не би могъл да ги убеди в нищо, ако няма примера на Авраам.
Така че, ако се чудите вие в коя група сте, дали сте при Авраам, Исая или неговите съвременници, задайте си тези въпроси. И после нека заедно потърсим отговора за нашето време.
Шабат шалом.